מצב נגישות / ניווט באמצעות מקלדת דלג לתוכן תפריט ניווט נגיש פאנל נגישות איפוס נגישות מפת אתר הצהרת נגישות

ירוקים ולא מבריאות: איך תסלחו לעצמכם על קנאה?

הבלוג של דלית אליהו | מאמנת לחיים

יכול לעניין אתכם גם

בלוג - מאסטרי

אהבה והישרדות

אהבה בלי יכולת להתמסר היא רק דרמה. אבל לרובנו יהיה קשה להבדיל בין אהבה טהורה

רגע, אולי זה בעצם רגש חיובי? חמישה דברים שלא חשבתם עליהם לגבי קנאה ושלוש סליחות שיכולות לבוא בעקבותיהם

הרצח הראשון בהיסטוריה התרחש בשל קנאה בסיפורם של האחים קין והבל כאשר קין קינא באחיו והחליט להרוג אותו. ילדים מקנאים אחד בשני כל הזמן, ובמיוחד אחים. קנאה היא רגש טבעי אנושי שמתעורר מוקדם מאוד, רגש חזק שיכול להרוס אבל גם לבנות. הנה 5 דברים שאתם חייבים לדעת על קנאה:

1. באנגלית מבדילים בין קנאה “חיובית” – Envy – לבין קנאה “שלילית” – Jealousy – כאשר הראשונה יכולה להיות אפילו מחמאה, והשניה מייצגת צד אפל באישיות המקנאה. קנאה מהסוג הראשון תעורר בי השראה והשני תגרום לי להרגיש קטנה או חלשה.

2. קנאה היא רגש פעיל כמו כעס או זעם, לעומת רגשות יותר סבילים כמו עצבות או פגיעות. רגש פעיל יכול להניע הרבה אנרגיה ולכן לפעמים ממש משתלם להתחבר אליו, ולפעמים צריך מאוד להזהר כמו בסיפור המקראי המדובר.

קנאה בחברה שהצליחה ליישם תכנית לירידה במשקל, למשל, יכולה לגרום לי לעשות סוף סוף דיאטה, וקנאה בחבר שהצליח בעסקים יכולה להניע אותי להכין תכנית עיסקית. ובמילים אחרות: קנאה יכולה להיות התחלה ממש טובה!

3. על מנת שפעולה תהיה אפקטיבית אנחנו מחפשים למצוא איזון בין שני סוגי מוטיבציה: מוטיבציית כאב שדוחפת אותנו בשל מחסור או קושי (כמו לצאת לעבודה בגלל מחסור בכסף) ומוטיבציית אהבה או השראה (כמו לעבוד במשהו שאני אוהבת). קנאה יכולה לעזור בשני המקרים – גם במקרה של כאב שנוצר כאשר אני מקנא באחר וגם במקרה שאני מקנא לאחר ומעריץ אותו וכך מקדם את עצמי לאותו המקום.

4. קנאה היא הרבה פעמים אהבה. למה? כי פעמים רבות קשה לנו לנכס לעצמנו חלקים חזקים ומוצלחים מתוך החשש שאם נכיר בהם נצטרך לפעול למימושם, אז מה שאנחנו עושים זה משליכים את החלקים הנהדרים האלה על אחרים ומקנאים בהם. מכיוןן שאנחנו רואים את עצמנו דרך כל אחד, בפעם הבאה שאנחנו מקנאים שווה להבין במדויק במה, כי זה הדבר שיש לי בתוכי.

5. קנאה יכולה להיות מצע להתנהגות פוגענית. זה קורה בעקבות העובדה שאנחנו מתביישים, לא מודים שאנחנו מקנאים ואז הופכים את הרגש לפעולה כלפי מושא הקנאה. נניח שאני מסרבת להודות בכך שאני חשה קנאה כלפי חברה שנמצאת בזוגיות. אם אני אכיר בקנאה, הרי שאוכל לנקוט בפעולה בונה ולקדם את עצמי גם לקראת זוגיות. אך אם לא אכיר ברגש, אני עלולה לסכסך בין החברה לבין בן הזוג שלה כי יהיה לי קשה לחוות את מה שהרגש הזה מעורר בי. 

ומה אם בכל זאת הקנאה גרמה לכם לפעולה פוגענית או אפילו תחושה קשה פנימית? להלן שלושה תרגולי סליחה להתחלה חדשה:

1. סליחה לאחר – הסליחה הקלאסית שביקשו מאיתנו להגיד בגן אם זרקנו חול על  ילד אחר עדיין רלוונטית. בהחלט מרגיש טוב ונכון לבקש סליחה אם אנחנו מודעים לכך שהתנהגנו בצורה שפגעה באחר. למרות הקושי או המבוכה שאנשים חשים, ההקלה מאוד גדולה במידה ואנחנו מבקשים סליחה כי אנחנו אלה שסוחבים את האשמה בתודעה שלנו אם לא התנצלנו, וזו הרבה אנרגיה שלילית לסחוב על עצמנו.   

2. סליחה עצמית ששפטתי את עצמי – שיפוט הוא פרשנות שלילית של עובדה  מסויימת שגורמת לי לרגשות שליליים. נניח שראיתי אדם אחר שחשבתי שהוא חכם וקינאתי בו אך בעקבות הקנאה שפטתי את עצמי כטיפשה. אם זה גורם לי להרגיש עצב, כעס או קנאה כנראה שיש פה שיפוט שלילי שלי את עצמי וזה לא שהאדם עצמו לא חכם, אלא שאני חושבת שאני טיפשה ולכן נותנת לא קרדיט על חשבון זה שאני מנמיכה את עצמי. הפתרון במקרה הזה הוא לזהות את השיפוט ולהגיד לעצמי “אני סולחת לעצמי על כך ששפטתי את עצמי כטיפשה”. שימו לב שהסליחה היא לגבי השיפוט ולא לעצמי כטיפשה, כי זו בסך הכל פרשנות.

3. סליחה לעצמי על ששפטתי את האחר – כמו במקרה הקודם, מדובר בפרשנות  שלילית שלי את המצב, כשהפעם מדובר בפרשנות לגבי האחר. מכיוון שהתודעה שלנו יודעת לראות רק את עצמה, כל פרשנות לגבי האחר היא בעצם גם שיפוט עצמי. 

שנה טובה!

דברו אלינו אנחנו מקשיבים