מצב נגישות / ניווט באמצעות מקלדת דלג לתוכן תפריט ניווט נגיש פאנל נגישות איפוס נגישות מפת אתר הצהרת נגישות

איך עושים את ה-קפיצה בקריירה?

הבלוג של דלית אליהו | מאמנת לחיים

יכול לעניין אתכם גם

האם אתם קמים בבוקר עם אנרגיות חיוביות? האם אתם מרגישים שאתם מקבלים תגמול הולם? וכמה מהר עובר לכם הזמן בעבודה? 8 דרכים לבדוק אם אתם על המסלול המקצועי הנכון

עבודה היא לא רק פרנסה. העיסוק שלנו הוא ההזדמנות שלנו לבטא את עצמנו באופן יצרני וגם יצירתי. על-פי ד”ר אריק אריקסון, כבר בגילאים 6 עד 12 אנחנו עוברים שלב התפתחותי בו אנו בונים את המסוגלות העצמית שלנו, דרך בחינת הקטבים של חריצות אל מול רגשי נחיתות. היום אנחנו חיים בעידן של שתיים או אפילו שלוש קריירות בתקופת חיים, כך שהעצה הישנה של ״לך תלמד מקצוע״ לא תמיד נכונה.

מה שחשוב הוא ללמוד משהו שיש לנו כמיהה אמיתית לעסוק בו – או במסגרת אקדמית או בקורס מקצועי או אפילו ב׳שטח׳.

אני, למשל, התחלתי ללמוד פסיכולוגיה כי זה מאוד עניין אותי – למרות שלא ראיתי עצמי כפסיכולוגית ׳רגילה׳.  לקראת סיום התואר שלי בארה״ב שמעתי שהמציאו מקצוע חדש שקוראים לו מאמן לחיים (Life Coach), מיד נדלקתי והבנתי שמצאתי מסלול שמתאים לי.

ואיך אתם מגדירים את העבודה שלכם? אם הרבה זמן אתם לא ממש מרוצים מהקריירה שפיתחתם – הנה 8 שאלות שהתשובות עליהן יובילו אתכם לדעת האם אתם על המסלול המקצועי הנכון.

 1. האם אני קם בבוקר עם אנרגיה חיובית? 

מובן שיש ימים שרבים מאיתנו היו מעדיפים להשאר לישון או לבלות ולא לעבוד, אבל אם הימים האלה רבים או אם אנחנו ממש עייפים בלי סיבה פיזיולוגית (למשל אם אכן ישנתם 88 שעות בלילה) אזי זה סימן אזהרה. 

2. האם הזמן עובר לי מהר במשך היום? 

הסימן הראשון לאהבת אמת הוא שהזמן שלנו עובר מהר. אם אתם רק מעבירים את הזמן, תחשבו שוב על מה שאתם עושים, זה יכול להיות מאוד מדכא רק לחכות שהזמן יעבור. מי שמשתעמם ממה שהוא עושה גם סובל וגם מזיק לעצמו בטווח הארוך. כולנו קיבלנו זמן קצוב על מנת לבטא את עצמנו, זו חובה ולא זכות להשתמש בו בתבונה.

3. אני יכול להגיד בקלות מה התרומה שלי לעולם

אנשים שנמצאים על המסלול שלהם תמיד יחושו שמחה וגאווה כשהם עובדים או מספרים על העיסוק שלהם. עיסוק, כמו כל מערכת יחסים אישית, צריך להרגיש לנו ברמת התאמה גבוהה. התחושות הן שדברים זורמים ואפילו אם יש אתגרים בדרך אנחנו מרגישים שאין לנו ברירה אלא לעבור אותם בהצלחה, כי מה שמחכה לנו בצד השני הוא אהבת האמת שלנו. וברור לנו שמה שאנחנו עושים הוא משמעותי גם עבורנו וגם עבור אחרים.     

4. יוצא לי לדבר הרבה על העשיה שלי באירועים חברתיים 

אם אנחנו מוצאים את עצמנו מספרים על מה שאנחנו עושים למכרים חדשים בהתלהבות זה סימן מצויין לכך שאנחנו במקום הנכון. התלהבות מוגדרת כ’שכרון של האלים’ והיא נובעת מזרימת הרוח החיה בתוכנו ודרכנו.

5. יש לי הרבה פעמים רעיונות איך לשפר את מה שאני עושה

רצון להתפתחות היא סימן חיובי. לכל אחד מאיתנו ישנה הטבעה התפתחותית עם המשימה או הייעוד שלנו בכדור הארץ. העיסוק שלנו הוא הדרך של רובנו לממש את ההטבעה החשובה הזו. בלי המימוש שלה נרגיש ריקנות ובדרך כלל ניפול להתמכרויות שימלאו לנו את הזמן, כי כולנו נועדנו ליצור. אם יש לנו תמיד רעיונות איך לחדש, אנחנו אוהבים ללמוד עוד על התחום שלנו, ואנחנו יצירתיים זה סימן מצויין שאנחנו בדרך הנכונה.

6. אני אוהב את הסביבה החברתית שאני נמצא בה (או לחלופין, מאוד אוהב לעבוד לבד/מהבית)

ביקום יש הרמוניה. אם הייעוד שלכם הוא להיות מתכנתים, סביר להניח שהאופי שלכם יתאים ללהיות לבד אל מול המחשב שעות רבות. אם אתם מאוד מוחצנים כנראה שזה טוב לכם להיות מפיקי אירועים או בקדמת הבמה. אם הסביבה החברתית לא מתאימה סימן שאין, לכל הפחות, דיוק בבחירה שלכם.

7. אני מקבל תגמול הולם

כל התנהלות מעשית בעולם היא החלפת אנרגיה. החלפת אנרגיה שכיחה היא כמובן תגמול כספי, אך ישנן עוד סוגי החלפת אנרגיה שאנחנו חפצים בהם כמו תהילה, הנאה או עניין. אם ההחלפה מתאימה אנחנו נרגיש מסופקים. אם תמיד אנחנו מרגישים שחסר לנו כסף או כל דבר אחר שחשוב לנו זה סימן אזהרה.

8. הכישורים האישיים שלי באים לידי ביטוי 

כולנו קיבלנו סט של כשרונות ופיתחנו כישורים כבר בילדות שיאפשרו לנו לממש את ההטבעה ההתפתחותית ולבטא את עצמנו בצורה יצרנית ויצירתית. אם בחרנו מקצוע בגלל ‘מה שצריך’ ולא הקשבנו לעצמנו אז יכול להיות שאנחנו יכולים לשרוד בו ולהצליח בצורה מסויימת אבל אין לטעות, כאשר אנחנו בוחרים מתוך כמיהה ורצון אותנטיים אנחנו משגשגים ולא פחות.

דברו אלינו אנחנו מקשיבים